فراکسیون زنان مجلس به دنبال ممنوعیت ازدواج زیر ۱۸سال

سن بلوغ در انسان‌ها متفاوت است و انتظار می‌رود سن ازدواج افراد هم متفاوت باشد. این قانون در طبیعت تصویب شده و شرع نیز بر آن صحه گذاشته است. باوجوداین، مجلس شورای اسلامی به دنبال نقض چنین قانونی است.


در ادامه مطلب بخوانید:

سن بلوغ جنسی در هر جامعه‌ای بنا بر تغذیه، وراثت، اقلیم آب‌وهوایی، طبیعت جغرافیایی و… متفاوت است؛ برای مثال، سن بلوغ جنسی در جنوب کشور و مناطق گرمسیری نسبت به مناطق سردسیری پایین‌تر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد آمار ازدواج سنین پایین در مناطق گرمسیری بیشتر است.  علاوه‌براین، به دلیل شیوه‌های تربیتی در خانواده، افراد ازنظر بلوغ فکری و بلوغ اجتماعی با یکدیگر متفاوت هستند و بنابراین بروز صفات نقش‌پذیری و احساس مسئولیت در خانواده و جامعه برای هر فرد در سن بخصوصی رخ می‌دهد.

به اعتقاد روانشناسان، شخصیت افراد در سنین ۱۳ تا ۱۸سالگی در قالب جامعه شکل می‌گیرد؛ از ویژگی‌های این دوران، استقلال‌طلبی و خودمختاری که شامل خودرهبری، توانایی رسیدگی به کارهای خود و پذیرش مسئولیت است. شکل‌گیری دوستی‌های پایدار، فداکاری‌ها و کشش به جنس مخالف از دیگر ویژگی‌های این دوران است. در علوم تجربی فردی که بلوغ را پشت سر گذاشته است، بالغ نامیده شده و ازنظر جنسی، توانایی تولیدمثل دارد. زمانی که فرد به بلوغ جنسی برسد، در صورت آمادگی‌های اجتماعی و فکری می‌تواند ازدواج کند و طبیعی است که در یک جامعه، افراد در سنین مختلف آمادگی لازم برای زندگی مشترک را کسب می‌کنند.

اهتمام فراکسیون زنان مجلس در پیگیری یک طرح غیر عقلایی!

اخیراً فراکسیون زنان مجلس پیگیر طرحی است که ازدواج دختران زیر ۱۸ سال را ممنوع خواهد کرد. این در حالی است که آمار نشان می‌دهد میزان موفقیت و پایداری ازدواج در سنین پایین بیشتر است.

 

طبق آمارهای رسمی سازمان ثبت احوال کشور، در نه‌ماهه سال ۹۵، بیشترین ترکیب ازدواج‌های ثبت‌شده مربوط به ترکیب سنی مردان ۲۰ تا ۲۴ ساله با زنان ۱۵ تا ۱۹ساله بوده است؛  لذا ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۸سال علاوه بر نادیده گرفتن بخش بزرگی از خواسته اجتماعی دختران کشور، ازدواج تعداد زیادی از پسران را هم دچار مشکل می‌کند.

شکل۱- توزیع سنی زوجین هنگام ازدواج در ۹ماهه سال ۱۳۹۵

بیشترین آمار ازدواج در سنین پایین در حالی است که موفق‌ترین ازدواج‌ها نیز در این سنین است. طبق آمارها بیشترین ترکیب طلاق ثبت‌شده مربوط به ترکیب سنی مردان ۳۰ تا ۳۴ ساله با زنان ۲۵ تا ۲۹ساله بوده است.

شکل۲- توزیع سنی زوجین هنگام طلاق در نه‌ماهه سال۱۳۹۵

 بنابراین ازدواج در سنین پایین احتمال طلاق را کاهش داده و ازدواج در سنین بالا احتمال وقوع طلاق را افزایش می‌دهد، این مسئله از ابعاد روانشناسی نیز قابل توجیه است، در ازدواج‌هایی که در سنین بالا رخ می‌دهد، معمولاً افراد به دلیل نحوه زندگی قبل از ازدواج یعنی «زندگی مجردی» که ممکن است در کنار خانواده و یا دور از خانواده داشته باشند، به این سبک زندگی که محوریت آن تنها خود فرد است، عادت کرده و پس از تشکیل زندگی مشترک، چنین شخصیت‌های خودمحور نمی‌توانند در کنار هم «برای هم» زندگی کنند و انتظار یک زندگی مشترک مستحکم و پایدار که زوجین تمایلات فردی را به خاطر دیگری نادیده بگیرند در سنین بالا سخت خواهد بود.

آنچه نتیجه‌گیری می‌شود این است که ممنوعیت ازدواج برای دختران زیر ۱۸ سال که هم آمادگی جنسی و اجتماعی برای زندگی مشترک دارند و هم خود علاقه‌مند به تشکیل خانواده هستند، کار غیرعقلانی است، سؤال اینجاست چرا مجلس می‌خواهد راه قانونی ازدواج دختران زیر ۱۸سال را ببندد؟

کاهش سن بلوغ جنسی و افزایش سن ازدواج

دکتر غلامعلی افروز، رئیس سازمان نظام روانشناسی در سال ۸۹ اعلام کرده بود که میانگین بلوغ جنسی در پسران از ۱۶ سال به ۱۲ سال و در دختران از ۱۴ سال به ۱۰ سال کاهش‌یافته است. همچنین در سال گذشته، کیوان الچیان، عضو انجمن متخصصان داخلی ایران از کاهش ۱٫۵ ساله سن بلوغ جنسی خبر داد. این کاهش پرمخاطره سن بلوغ جنسی در حالی است که میانگین سن ازدواج در کشور برای زنان ۲۶ سال و برای مردان ۲۹ سال است! این فاصله زیاد بین بلوغ جنسی و ازدواج، آسیب‌های فردی و اجتماعی را به همراه دارد.

در جوامع اروپایی و آمریکایی، میانگین سن ازدواج بسیار بالا است و بلوغ جنسی هم در سنین بسیار پایین اتفاق می‌افتد، اما در این جوامع طبق فرهنگشان، روابط جنسی آزاد و خارج از چارچوب مانعی ندارد و تأخیر در ازدواج ناپسند شمرده نمی‌شود.

دختران و پسران ایرانی که به بلوغ جنسی رسیده‌اند و آمادگی‌های اجتماعی لازم را برای یک ازدواج دارند اگر راه ازدواج برایشان بسته باشد، یا مجبور به خویشتن‌داری و سرکوب غریزه هستند که این خود موجب افسردگی و ایجاد بیماری‌های جسمی و روانی خواهد شد و یا به روابط جنسی غیرمتعارف و نامشروع روی می‌آورند که در شرع و اخلاق جامعه ما جایگاهی ندارد و تنها راه پاسخگویی به نیاز جنسی ازدواج کردن است.

این موضوع سلامت روان جامعه را به خطر انداخته و زمینه را برای افزایش آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌کند.

نتیجه‌گیری

همان‌گونه که ذکر شد، سن ازدواج مانند سن بلوغ در هر فرد متفاوت است و قوانین کشور باید جامع و شامل باشد؛ لذا تلاش فراکسیون زنان مجلس برای ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۸ سال حق طبیعی و شرعی افرادی را نادیده می‌گیرد که در همه ابعاد، آمادگی لازم برای ازدواج را کسب کرده‌اند. آمارهای موفقیت ازدواج در سنین پایین و زیاد بودن طلاق در ازدواج‌های سنین بالا مؤکد غیرمنطقی بودن طرح پیشنهادی ممنوعیت ازدواج دختران زیر۱۸سال است. آنچه به نظر می‌رسد طرح و تصویب چنین قانونی سدی مقابل ازدواج آسان جوانان خواهد بود. همچنین با کاهش سن بلوغ جنسی و افزایش فاصله میان بلوغ جنسی و سن ازدواج  چنین طرحی بروز آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه را افزایش خواهد داد.



این مطلب در سایت عیارآنلاین